úterý 4. března 2014

Proč (ne)jít na gympl?

Ahoj!
Tímhle článkem bych chtěla především pomoct těm, kteří se hlásí na střední školu a uvažují třeba i o gymnáziu. Já jsem sice z páté třídy nastoupila hned na osmiletý gympl, protože mi na základce poslední 2 roky nesedl kolektiv a taky kvůli rodičům. Upřímně jsem ráda, že jsem vypadla a našla si kamarády, to ale neznamená, že jsem se vším spokojená.




Nejprve by jste si tedy měli položit otázku, proč vůbec na gymnázium chcete jít?
Můžete mít třeba podobné problémy jako jsem uvedla výše. Je ale taky důležité probrat s rodiči a zamyslet se, jestli chcete po střední pak na nějakou vysněnou vysokou školu. Já to upřímně do teď pořádně nevím a zatím se pořád hledám. V tomhle určitě ti, kteří mají o svém povolání už nějakou konkrétnější představu, mají určitou výhodu. Můžete potom totiž jít na střední školu zaměřenou na danou oblast (cestovka, hotelnictví, chemická , pedagogická atd.)
Většina gymnázií je všeobecných. To znamená, že se tam učíte opravdu snad všechno a předměty vám do vyšších ročníků jen přibývají, jelikož si volíte semináře a ve škole někdy tvrdnete opravdu celý den. Děsivé co?
Ale berte to tak, že máte takový intenzivnější "výcvik", který vás připraví na studium na vysoké škole. A pokud vám třeba nevýjde váš vysněný obor, budete schopni potom studovat i úplně něco jiného, neboť máte už takový základ ke všem předmětům.
Jestli ale máte talent na cizí jazyky, zkuste ještě variantu jazykového gymnázia. Toho teď celkem lituji já, že jsem tak neudělala, ale už by bylo komplikované teď přejít.
Co od gymplu vlastně čekat?
Nejdříve koukněte na Internet a najděte si stránku školy. Tam vás budou informovat o všech takových těch základních věcech. Nedejte však jenom na webovky, ale určitě se poptejte známých nebo kamarádů, jestli na té dané škole někdo už studoval nebo zrovna studuje. 
Určitě čekejte, že budete brát více učiva, než na ostatních školách. Budete psát tedy logicky více písemek a klidně i každý den aspoň jednu.
Taky čekejte jiný přístup k profesorům(učitelům, jak chcete). Rozhodně se s vámi nebudou mazlit, budou se snažit z vás vydolovat ten nejlepší výkon a pěkně vás masírovat. Někteří to dělají naschvál, mají komplexy a jsou pěkné svině, ale u nás aspoň vítězí dobro(:D), a máme většinou fér vyučující. Budou vás totiž brát jako inteligentní, bystré a jako skoro dospělé. Nikdo vás nebude vodit za ručičku a jednat s vámi jako v bavlnce, proto se vyžaduje určitá samostatnost. A to už na vysoké berou jako samozřejmost.
Přijímačky
Pokud to škola nabízí, zkuste testy nanečisto. Ty jsou sice vždycky náročnější, a můžete u nich naprosto vyhořet (jako já), ale skutečné přijímačky pak bývají o hodně lehčí. Jestli jdete z devítky, nějaká ta předpříprava by byla dobrá. Hlavně se ale zbytečně nestrestujte a zůstaňte klidní :)

Tipy a užitečné rady
  • První den v nové škole, třeba nikoho nebudete znát. Určitě zahoďte předsudky, a zkuste se s někým skamarádit. 
  • A taky potom zkuste vycházet co nejlépe s profesory. Nebuďte zbytečně drzí, a snažit se je na něčem nachytat. Neříkám však, že budou mít vždycky pravdu, nebojte se nesouhlasit a slušně vyjádřit vlastní názor.
  • Protože budete mít x předmětů a budete si muset vést zápisky, je otrava mít do každého zvlášť sešit. Proto doporučuji si koupit pevné desky, kde máte takové ty kovové kolečka uprostřed a vkládáte do toho jen papíry a máte tak jeden sešit do několika předmětů :)
  • Zápisky je určitě dobré si vést, ale já si už v sextě do několika předmětů zápisy skoro nevedu. Máme totiž domluvené ve třídě, že si v hodinách píšou ti, které to zajímá nebo jsou schopni dávat pozor. Zápisy si pak mezi sebou rozesíláme. Když už si ale zápisy vést nebudete, aspoň vždycky jedním uchem poslouchejte. 
  • Pokud máte povolený notebook, můžete si do něj psát zápisy a jestli máte přístup k WiFi, můžete během probírání hledat učivo. Zamyslete se však, jestli pro vás nt právě nebude rozptýlením.
  • Ne vše vám dopodrobna vyučující nadiktují, proto se vyžaduje i menší samostudium (vyhledávání na internetu, v knihách).
  • Nestačí se na písemku učivo jen našrotit, ale i pochopit (aspoň z části).
  • Proto při učení taky filtrujte informace a neučte se každý řádek.
  • Zkuste se učit průběžně, ať se to na vás nenahromadí v jeden den.
  • A pokud se obejdete bez jediného taháku, zasloužíte velký potlesk.

Všechen to učení, a žádná zábava? Kdepak. Naskytne se vám určitě mnoho příležitostí, jako zahraniční zájezdy, lyžáky, cyklisťáky, taneční, divadla, kina a další různé akce. V tom máte určité slovo i vy. Můžete vždycky profesorům něco navrhnout.
Snad vám tenhle článek v něčem trošku pomohl. Neříkám, že gympl je to nejlepší, ale určitě stojí za zvážení. Sice budete ve větším tlaku, potom je už na vás jak to zvládnete. Sklony k nadávání mám hlavně ze školy, jsem občas podrážděná a hlavně nevyspaná, ale pořád doufám v to, že se mi to všechno vyplatí.
Není to jediná cesta. Je spousta možností. A pokud máte vyjímečný talent na něco jiného, zkuste ho využít, třeba se tím budete jednou živit a budete mít práci, která vás budet bavit :)

Annie xo

3 komentáře:

  1. Našla jsem tady ten článek až teď, ale celkem mi pomohl. V září totiž nastupuji na jazykový gympl v Ostravě, tak aspoň trochu vím, co od toho čekat :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že ti pomohl :) Jdeš na jazykové gymnázium Pavla Tigrida?

      Vymazat